Správný výběr kola

Základní otázkou je, k jakému účelu si vůbec chceme kolo pořídit. Na trhu existuje nepřeberné množství jízdních kol, z nichž každé má určité vlastnosti a využití. V následujícím rozdělení si uvedeme základní typy a jejich užití.

Kategorie použití kol:

Horská kola: 

Určení: terén, nezpevněné cesty, cyklostezky
Průměr kol: 26, 27,5 a 29"

Horská kola ( MTB ) jsou určena pro pohyb v terénu. Jezdit s nimi můžete po nerovnostech, kamenech i přes kořeny. Díky teréním plášťům můžete jezdit nejen po suchu, ale i v mokru a blátě. Pohodlnost zaručuje odporužená vidlice, případně zadní tlumič u celoodpruženého kola. Horská kola lze použít i na silnici, ale je potřeba počítat s nižší rychlosti než u crossových kol z důvodu vyššího valivého odporu teréního pláště. Horské kolo je navrženo tak, aby poskytlo jezdci lepší kontrolu a ovladatelnost a aby bylo odolnější při jízdě v náročném terénu. Má menší, robusnější rám a výše položený střed, který nám umožňuje lepší průchodnost terénem. Pláště u horských kol jsou široké, aby lépe tlumily nárazy a měly větší přilnavost na rozbitém a kluzkém podkladu. Široký rozsah převodů u horského kola (21 a více) umožňuje jízdu téměř v jakémkoliv terénu. Horská kola se vyrábějí ve velikostech 26, 27,5 a 29 palců. Kdy značení 26, 27.5, 29 palců je průměr pláště kola.

26" MTB kola - vhodná pro výšku postavy 150-170 cm

27,5" MTB kola - vhodná pro výšku postavy 170-180 cm

29" MTB kola - vhodná pro výšku postavy 180 cm a více

 

 

" />

Crossová kola

Určení: silnice nebo lehký terén

Průměr kol: 28"

Crossová kola jsou určena pro lehčí terén, jízdu po silnici a zpevněných stezkách. Jsou vhodná pro cykloturistiku. Jedná se o ideální kombinaci mezi horským a silničním kolem. Z horských kol si berou odpruženou přední vidlici, ze silničního kola pak větší průmer kola a rychlejší převody. pláště mají hladší vzorek zaručující menší valivý odpor kola. V případě že většinu času z Vaší jízdy strávíte na silnicích a cyklostezkách a jen občas zajedete na lesní cestu, je pro Vás crossové kolo tou pravou volbou.

Trekingová kola

Určení: silnice nebo lehký terén
Průměr kol: 28"

Trekingová kola jsou shodná crossovými koly, narozdíl od nich jsou trekingová kola vybavena větším množstvím příslušenství. Jde zejména o blatníky, nosiče, či světla. Opět jde o ideální kola na cykloturistiku. 

Městská kola

Určení: silnice / město
Průměr kol: 26", 28"

Městská kola jsou uzpůsobena pohybu po městských silnicích a chodnících. Počítají s tím, že na nich pojede člověk v civilním, necyklistickém oblečení. Posed bývá velmi vzpřímený a pohodlný. Kola jsou osazena nosiči, blatníky, osvětlením a dalším příslušenstvím. Oblíbené jsou v této kategorii (nejenom u žen) tzv. sukňové rámy, které vám umožní snadné nasednutí a sesednutí z kola díky absenci horní rámové trubky.

Dámská kola

Určení: podle modelu kola

Průměr kol: 26-29"

Tato jízdní kola jsou určena pro všechny cyklistky. Neliší se jen barvou rámu, ale především konstrukčními rozdíly. Počítají s menší výškou postavy a jinou délkou končetin. Pravidelně jsou u dámských kol k dispozici menší velikosti rámů. Na kolech se používá kratší geoometrie rámu, užší řídítka, dámská sedla, kratší kliky, brzdové páky . Pro většinu žen jsou lepší volbou než pánská kola.

Silniční kola

Určení: silnice / hladký povrch
Průměr kol: 28"

jde o kategorii jízdních kol určených na silnici. Do terénu nelze tyto kola použít z důvodu úzkých pláštů a silničních převodů. Silniční kola jsou nejrychlejší kola a je možné na nich ve stejném čase ujet mnohem delší vzdálenosti. Hmotnost silničního kola oproti MTB je nižší. 

BMX , DIRT kola

Určení: bmx trať / street / překážky
Průměr kol: 16-24"

Speciální kategorie jízdních kol určená pro jízdu na překážkách či bikrosových tratích. Slouží pro zábavu, ale i pro závodění v moderních disciplínách jako je dirt, flat, rampa, nebo bikros. Používají se u nich kola o průměru 16" až 24". Tato kategorie není určena k absolvování nějakých dlouhých vzdáleností, ale dá se s nimi užít spousta zábavy.

Dětská a juniorská kola

Určení: zpevněné stezky / lehký terén / silnice
Průměr kol: 12"14", 16" 18" 20", 24",26"

Dětská kola určená jsou pro nejmenší cyklisty. Rozdělují se podle průměru kol do několika velikostí.  Dvě nejmenší velikosti 12" a 16" jsou vybaveny  pomocnými balančními kolečky a jednou rychlostí. U velikostí 20" a 24" už se setkáte i s měničem převodů (přehazovačkou / přesmykačem) a odpruženými vidlicemi pro větší pohodlí dítěte. Někeré modely ve velikostech 24-26" již vyrobci osazují i kotoučovými brzdami.

kola 12" - výška dítěte 90 až 110 cm, délka nohou 35 až 42 cm ( délka nohou se určuje od rozkroku na zem )
kola 14" - výška dítěte 95 až 105 cm, délka nohou 40 až 50 cm
kola 16" - výška dítěte 100 až 125 cm, délka nohou 45 až 55 cm
kola 18" - výška dítěte 118 až 128 cm , délka nohou 50 až 58 cm
kola 20" - výška dítěte 105 až 135 cm, délka nohou 55 až 63 cm
kola 24" - výška dítěte 115 až 155 cm, délka nohou 60 až 72 cm
kola 26" - výška dítěte nad 155 cm, věk dítěte od 10 let

Elektrokola

Určení: různé typy terénu
Průměr kol: 26 - 29"

Elektrokolo je jízdní kolo doplněné o motor, baterii a ovládání, které vypomáhájí při jízdě. Funkce motoru je aktivována rotačním pohybem pedálů (šlapáním) nebo sepnutím ovládacího tlačítka nebo akcelerátoru (přímý pohon motoru z klidového stavu). Funkci přídavného pohonu lze kdykoliv vyřadit vypínačem. Potom se elektrokolo chová stejně jako klasické jízdní kolo. 

Rozčlenění dle konstrukce :

 - Pohon v přením náboji: vhodný především pro městská či treková elektrokola, u kterých se předpokládá provoz v nenáročném terénu, převážně na zpevněných cestách či silnicích. Z hlediska montáže je toto umístění nejjednodušší, a proto je často využíváno u elektrokol v nižších cenových hladinách.
 - Pohon v zadním náboji: pohonná jednotka umístěná v zadním náboji je typická pro horská elektrokola. Při pohybu v terénu je  důležité, aby bylo poháněné kolo zatížené, a právě tuto podmínku splňuje zadní pohon přímo dokonale. Ani při silnějším záběru elektromotoru tak nehrozí podklouznutí, které by u předního pohonu mohlo vyústit v nepříjemný pád.
 - Pohon ve středovém složení: modely s elektromotorem vestavěným v oblasti středového složení se mohou pochlubit skvělým rozložením hmotnosti a velmi efektivním využitím energie. Hodí se jak do městského, tak horského prostředí, avšak teprve v náročném terénu ve spojení se silným motorem dokáží ze svých parametrů vytěžit maximum. Tyto elektromotory jsou z důvodu vyšší pořizovací ceny umisťovány především na elektrokola těch nejvyšších kategorií.

Rozčlenění dle pohonných jednotek a jejich technických parametrů :

Výrobců, kteří pohonné jednotky vyrábějí je celá řada. K nejvýznamnějším patří společnosti Bosch, Shimano, Yamaha a Panasonic, s jichž produkty se při výběru elektrokola budete setkávat zdaleka nejčastěji. Nejdůležitějším parametrem elektromotoru je jeho jmenovitý výkon a samozřejmě také napětí, s nímž tento elektromotor pracuje.

S ohledem na jmenovitý výkon dělíme pohonné jednotky do dvou základních kategorií:

 - Elektromotory do 250 W: nejrozšířenější provedení pohonné jednotky splňující veškeré podmínky, které česká a evropská legislativa s elektrokoly a jejich provozem na pozemních komunikacích vyžaduje.
 - Elektromotory nad 250 W: někdy se můžeme setkat s pohonnými jednotkami, jejichž výkon je vyšší, než povolují platné právní předpisy. Abychom takové elektrokolo mohli elektrokolem vůbec nazývat, jeho výkon musí být uměle omezen tak, aby bezezbytku splňoval podmínky pro provoz na pozemních komunikacích.

 Elektromotory se liší také svým napětím:

 - Elektromotory s napětím 24 V: tyto pohonné jednotky bývají využívány zejména u městských modelů, od kterých spíše než vysoký okamžitý výkon vyžadujeme plynulý, konstantní a ničím nerušený zátah elektromotoru. Jejich pozice rychle obsazují motory s vyšším napětím.
 - Elektromotory s napětím 36 V: v současné době nejpoužívanější varianta elektromotoru vhodná pro provoz ve městě, ale i v náročném terénu. Zvolené napětí je zárukou více než dostatečného tahu pro všechny cestovní i sportovní modely bez výjimky.
 - Elektromotory s napětím 48 V: pohonné jednotky s vysokým napětím nabízejí značný okamžitý výkon, díky němuž si snadno poradíte s většinou překážek, jež se vám postaví do cesty. Bývají proto osazovány na sportovní, zejména pak horská elektrokola, u kterých se předpokládá využití v těch nejnáročnějších podmínkách.

 

Tabulka velikostí rámů : 

výška postavy v cm

výška rámu

 do 168 cm  15", 16", S , do 44 cm
 165-178 cm

 17", 18", M , do 48 cm

 175-188 cm  19", 20", L , do 52 cm
 185-195 cm  21" , 22", XL , do 55 cm
 nad 195 cm  23", 24", do 61 cm

Velikostí kola se rozumí délka jeho sedlové trubky. Uvádí se v palcích, centimetrech nebo jako označení S, M, L, XL, XXL.
Základním parametrem je výška postavy jezdce. Individuální přizpůsobení je možné správnou volbou sedlovky a představce.

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info