Cyklistické pojmy

Zde najdete vysvětlení označení většiny typů jízdních kol

Typy jízdních kol 

 

BMX a Free Style

 

Kola určená pro využití buď na uzavřených okruzích a nebo zpevněných uzavřených prostorách určených pro tento druh kola. Kolo není vhodné využívat k jízdě na delší vzdálenosti.

 

Kolo trekingová a crossová

neboli trek a kros


Mohlo by se zdát, že treky a krosy konstrukčně vycházejí z horských kol, ve skutečnosti jsou to ovšem kola úplně jiná. Jejich rámy nejsou tak masívní, mají o něco rychlejší převody a kola o průměru zpravidla 700mm s pneumatikami o šíři kolem 35mm. Jsou to pohodlná kola určená ke klidnému ježdění, zejm. k cestování po zpravidla zpevněných cestách - lehký terén (např. polní a lesní cesty) však bez problémů zvládnou také.

 

 

MTB - Horské kolo, MTB, bike


Horské kolo na sebe upoutává pozornost svojí agresívní robustností, stále je toto kolo hodně módní. Mohutný rám, tlusté pneumatiky s hrubým vzorkem, široký úchop na řídítkách - to vše horské kolo předurčuje k ne vždy zrovna šetrné jízdě i v náročném terénu. Díky kolům o průměru 26 palců jsou tato kola v terénu obratná, silné pneumatiky samy tlumí hodně vibrací, větší nerovnosti zachytává odpružená vidlice a v extrémnějších případech i odpružená zadní stavba. V kombinaci s množstvím lehkých převodů mají "bajky" velmi silný záběr. Z toho vyplývá, že MTB je doma v prostředí, kde cesty někdy ani nejsou, lehce si poradí s blátem, pískem i sněhem. Např. k cestování však není zrovna nejvhodnější, i když se k tomuto účelu horská kola hojně používají.

 

Silniční kola (silničky)

Na první pohled velmi rychlý, úzce specializovaný stroj bez jakýchkoliv parádiček, jen ryzí avšak velmi elegantní účelovost. Silniční kola jsou ta nejkrásnější, jaká člověk kdy vyrobil v čemž má zrovna Favorit velkou tradici. Jsou velmi lehká a mají kola o průměru 700mm osazená velmi úzkými plášti nebo také galuskami, které - natvrdo huštěné - mají mizivý valivý odpor. Na silnicích, kam jsou tato kola určena, dosahují se svými rychlými převody vysokých rychlostí. Myslet na polní cesty a cestování se silničkou je poněkud zvrácené, tohle kolo je na něco úplně jiného. Ovšem pozor, silniční kola vůbec nejsou tak křehká, jak vypadají. Naopak - jsou velmi tuhá a nic se na nich ani nehne, jsou konstruována k maximálnímu využití jezdcem vyvíjené síly.
 

 

Městská a cestovní jízdní kola

jsou vybavena k provozu na veřejných komunikacích, to znamená mají blatníky, odrazky a světla vpředu a vzadu. Velikosti jsou 26" a 28", často bývají vybavena zadním nosičem s možností montáže nosiče předního. Určená jsou na krátké pojížďky pro malý nákup a běžné každodenní používání, pro pošťáky a pošťačky, kterým se na kolo vejde balík novin a dopisů a podobně.

Skrátka jednoduché kolo s mnoha možnostmi praktického využití.